About Me

My Photo
Mass Communication Students Association atau MASSA adalah satu persatuan pelajar yang berdaftar di bawah Bahagian Hal Ehwal Pelajar (HEP) yang berperanan untuk menyatukan semua pelajar komunikasi tanpa mengira sequence dan menjalankan program untuk para pelajar di UiTM Shah Alam amnya dan di Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media khususnya.

23 July 2009

H1N1: UiTM Dungun Kampus Keempat Ditutup

www.tips-fb.com

UiTM Dungun Ditutup 10 Hari Akibat H1N1

KUALA TERENGGANU, 23 Julai - Universiti Teknologi Mara (UiTM) Kampus Dungun ditutup selama 10 hari berkuatkuasa Khamis berikutan kebimbangan penularan wabak Influenza A (H1N1) di kampus terbabit.

Timbalan Pengarah Hal Ehwal Pelajar UiTM Dungun Prof Madya Abdul Rahim Ramli berkata penutupan kampus tersebut adalah disebabkan peningkatan kes-kes influenza di kalangan pelajar UiTM sejak akhir-akhir ini serta bagi mengawal penularan virus berkenaan di kalangan para pelajar.


"Arahan penutupan kampus UiTM Dungun berkuatkuasa serta-merta sehingga 1 Ogos 2009 itu dikeluarkan oleh Jabatan Kesihatan Negeri setelah mengadakan pemeriksaan di kampus semalam.


"Sehubungan itu, pihak UiTM Dungun telah mengarahkan semua pelajar kolej, pengajar dan kakitangan supaya beredar dan tidak berada di kawasan kampus untuk tempoh tersebut, " katanya ketika dihubungi Bernama di sini Khamis.


Beliau berkata dalam tempoh penutupan kampus berkenaan kerjasama daripada pelajar, kakitangan dan tenaga pengajar diperlukan untuk mematuhi peraturan-peraturan berikut bagi mengawal penularan wabak pandemik ke dalam komuniti.


Menurut Abdul Rahim, bagi pelajar-pelajar yang berasal dari Sabah dan Sarawak, mereka diberi dua pilihan iaitu sama ada mengikut rakan-rakan pulang ke rumah keluarga ataupun di kuarantin di kawasan kampus.


"Setakat ini, kita masih belum mengadakan sebarang tindakan kuarantin. Bagaimanapun jika ada pelajar dari Sabah dan Sarawak yang mahu tinggal di kawasan kampus, kita akan kuarantin mereka untuk mengelakkan penularan wabak," katanya.


Beliau berkata sebanyak 10 sampel darah pelajar yang mempunyai tanda-tanda influenza juga telah dihantar ke Kuala Lumpur untuk ujian lanjut.


Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Perpaduan dan Hal Ehwal Negeri Dr A Rahman Mokhtar berkata seramai 87 pelajar UiTM Dungun telah menerima rawatan sebagai pesakit luar di Hospital Dungun semalam kerana mempunyai mengalami simptom seperti demam dan selsema.


"Dua daripada mereka telah dimasukkan ke Hospital Dungun untuk menerima rawatan lanjut kerana mengidap asma dan hari ini sebanyak 23 kes seperti influenza telah dikesan di kalangan pelajar menyebabkan arahan tutup serta merta telah dikeluarkan," katanya ketika dihubungi.


Sumber diambil daripada BERNAMA


INFO TERKINI BERKAITAN INFLUENZA A (H1N1)

0 komen:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Entri Terkini

Komen Terbaru

Entri Popular